donderdag 20 oktober 2011

Casting Blues

Door Brian Lo Sin Sjoe

Voor Hollandse Nieuwe ben ik momenteel over mijn 'casting blues' aan het schrijven. In New York en Londen zie ik namelijk regelmatig ‘non traditional casting’. Dit is casting waarbij talent en niet kleur er toe doet. Blijkbaar is dit een heel vreemd concept bij ons. Met uitzondering van jeugd- en jongerentheater zie ik het namelijk nooit.


Bovenstaande productie van Tennesse Williams’ Cat On A Hot Tin Roof (1955) is een goed voorbeeld van ‘non traditional casting’. Het stuk werd ooit bekroond met de prestigieuze Pulitzer Prize. Het gaat over hebzucht en leugens binnen een rijke (blanke) familie in het zuiden van Amerika. Niemand minder dan Debbie Allen (bekend als dansdocente Lydia Grant uit de ‘80s serie Fame) was de regisseur. Het was een groot succes in zowel Londen als New York. De Broadway-productie ging in 2008 in première met James Earl Jones (The Great White Hope), Phylicia Rashad (The Cosby Show), Terrence Howard (Hustle & Flow) en Anika Noni Rose (Dreamgirls).

Anika Noni Rose als een pittige Maggie, the cat

In 2010 herhaalden de legendarische Jones en Rashad hun rollen in Londen. Adrian Lester (Hustle) en Sanaa Lathan (Brown Sugar) werden aan de cast toegevoegd. In de relatief kleine rol van Big Daddy maakte Jones zo'n impact dat hij een Olivier Award nominatie kreeg voor 'Beste mannelijke hoofdrol'.

Rashad en Jones als Big Momma en Big Daddy

Ik zag de productie in Londen en kwam tot de conclusie dat er niet echt iets was verandert. Het was vooral een enorme kick om deze geweldige acteurs de iconische rollen zo fantastisch te zien spelen. Waarom zijn dergelijke producties bij ons niet mogelijk? In Nederland wordt het stuk volgende de zomer weer uitgevoerd door Toneelschuurproducties en Toneelgroep Amsterdam. Met een traditioneel blanke cast.

De cast in Londen v.l.n.r Rashad, Lester, Lathaan & Jones

Nieuwsgierig naar mijn stuk over non traditional casting? Houd dan deze blog en de Hollandse Nieuwe dagkrant in de gaten. In het artikel komen o.a. ook actrices Manoushka Zeegelaar-Breeveld en Urmie Plein aan het woord.

Fotografie: Sara Krulwich

2 opmerkingen:

  1. En MC en het Hollandse Nieuwe Festival waar je voor werkt?
    Daar is toch juist sprake van 'non traditional casting' zoals jij dat noemt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hollandse Nieuwe komt inderdaad ook ter sprake. To be continued, dus ...

    BeantwoordenVerwijderen