maandag 10 oktober 2011

Glynis Terborg: een creatieve alleskunner


Door: Jelena Barisic
Theater, film, schilderkunst: er zijn weinig kunstvormen waar Glynis Terborg zich niet aan waagt. De 38-jarige duizendpoot heeft een uitgebreide carrière als tekstschrijver, kinderboekenauteur, zakenvrouw en kunstenares opgebouwd, maar heeft nog altijd ruimte voor grotere plannen. Voor het Hollandse Nieuwe festival schreef ze het scenario The DREAD(S), een verhaal dat, zoals het gros van Glynis’ teksten, draait om de persoonlijke groei van een mens.
Terborg wordt geboren in Paramaribo en groeit op in Brabant, in een gezin waar creativiteit aan de dagelijkse orde is. Haar vader, Gustaaf Terborg, is kunstenaar, docent en muzikant. Haar moeder, Jetty Mathurin, is onderwijzeres en logopediste en maakt later de overstap naar prijswinnende actrice, cabaretière en theaterproducent. Kunstzinnige ontwikkeling is voor Glynis en haar zusje Nicole niet meer dan normaal. Op jonge leeftijd begint Glynis dan ook te schilderen en te zingen en naast school volgt ze elke week acteerlessen. Als ze op latere leeftijd de kans krijgt om deel uit te maken van het schrijversteam van Schiphol, de tweede cabaretvoorstelling van haar moeder, ontwikkelt Terborg zich ook als tekstschrijver.
De afgelopen vijftien jaar schreef Glynis teksten voor voorstellingen als Zeven, Opvliegers! en HM regeert, allen succesvolle solovoorstellingen van Jetty Mathurin. Niet zelden ontwierp ze voor deze voorstellingen ook het decor of maakte ze deel uit van het productieteam.  In 2008 verwierf Terborg meer bekendheid met het kinderboek Max en zijn Koffer.  Als een waar multitalent schreef ze het verhaal, maakte de illustraties en nam een soundtrack bij het boek op. Later produceerde ze ook de theatervoorstelling rondom het boek, die geregisseerd werd door Gerda Havertong. 
Steeds weer een sprong in het diepe 

‘Zou je je niet eens gaan specialiseren?’ is een vraag die Glynis vaak genoeg heeft gehoord. Zelf trekt ze zich daar weinig van aan. Natuurlijk is ze wel eens onzeker of ze wel genoeg kennis heeft van een bepaald vakgebied, maar dat hoort er gewoon bij, vindt ze. “Een nieuw project is altijd een sprong in het diepe, juist dat maakt mijn werk uitdagend.” De constante overstap naar verschillende disciplines heeft Glynis nooit moeilijk gevonden. Filmscripts, theaterstukken, boeken: uiteindelijk draait het allemaal om het vertellen van een verhaal.
Een terugkerend thema in Glynis’ werk is empowerment. Als tekstschrijfster probeert ze een positieve boodschap mee te geven, niet door zoetsappige conclusies of happy endings, maar door de menselijke zoektocht naar geluk in haar voorstellingen te tonen. Dat de pers vaak verbanden legt met haar afkomst vindt ze niet erg, zolang niemand voorbij gaat aan de werkelijke kern van haar verhalen. En deze zouden iedereen kunnen aanspreken, ongeacht cultuur of afkomst. “In Max en zijn Koffer speelt een zwart jongentje de hoofdrol, omdat ik wilde dat mijn eigen zoontje een hoofdpersoon had om zich mee te identificeren. Maar het verhaal zelf legt geen nadruk op de multiculturele samenleving en is herkenbaar voor alle kinderen, ook het blonde vriendinnetje van mijn zoon.”
Zelf is Glynis gek op kinderen. “Ze zijn zo eerlijk,” legt ze enthousiast uit. “Als ik met kinderen werk, hoef ik zelf even niet volwassen te zijn, heerlijk is dat.” Onder de naam Glynis Creations maakt Terborg sinds drie jaar educatieve producten voor kinderen, van theaterstukken tot muurschilderingen. Ondertussen staan de ideeën voor haar volgende twee kinderboeken al in de steigers.
Zakenvrouw en scriptschrijver
Naast haar creatieve werk boekte Glynis ook succes met haar zakelijke kant. Als artistiek directeur van Mathurin Management organiseert ze grote evenementen en ontwikkelt ze op maat gemaakte voorstellingen voor bedrijven als Albert Heijn en Schiphol. In opdracht werken ziet ze geenszins als een beperking. “Als je zodanig naar je opdrachtgever luistert dat je uiteindelijk een product maakt waar hij tevreden mee is zonder daarbij je eigen visie te verliezen, dan voelt dat elke keer als een overwinning.”
Het komende seizoen staat Glynis wederom niet stil. Haar eerste filmscript,  Oma Is Gek, werd dit jaar verfilmd tot een korte kinderfilm en beleeft zijn première op het aanstaande Cinekid Festival. Een Engelstalige speelfilm maken is op dit moment haar grootste wens, maar samen met haar moeder Jetty werkt ze voorlopig aan een pilot voor Bijlmervrouwen, een komische dramaserie over zes vrouwen uit Amsterdam Zuid-Oost.
De grootste uitdaging voor Glynis blijft het uit handen geven van werk. “Juist omdat ik weet dat ik zoveel zelf kan,” lacht ze. Tijdens het Hollandse Nieuwe festival heeft ze geen keus: zodra ze haar tekst overdragen heeft mogen regisseur Titus Muizelaar en de rest van het team ermee aan de slag.  Gelukkig heeft Glynis er vertrouwen in. “Voor het eerst denk ik: ik heb mijn werk gedaan, doe ermee wat je wilt.”
Glynis Terborg is een van de geselecteerde schrijvers op het Hollandse Nieuwe Festival. Haar voorstelling The Dread(s) is twee maal te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten