dinsdag 25 oktober 2011

"Nederland heeft behoefte aan een andere kleur"


Door Bree Tahapary
Nasrdin Dchar heeft maar één verklaring voor de gekte die hem overkwam na zijn openhartige dankspeech voor zijn Gouden Kalf: Nederland heeft behoefte aan een andere klank, een andere kleur.

Fotograaf: Dorien Grötzinger
Het Hollandse Nieuwe theaterfestival is Nasrdin Dchar niet onbekend. De acteur stond er eerder met eigen werk Van 5 tot 6, en speelde mee in andere stukken. Tijdens die Hollandse Nieuwe dagen was hij bij het grote publiek nog onbekend. Nu is de naam Nasrdin Dchar de meeste mensen niet vreemd. Recentelijk won hij een Gouden Kalf voor zijn prestaties als acteur in de film Rabat en liet hij met zijn ontvangsttoespraak een onvergetelijke indruk achter. Zijn Gouden Kalf stond voor het volgen van dromen, voor het overwinnen van angsten en voor de liefde en passie. "Ik heb wel live op televisie iets gezegd wat nogal belangrijk was." 

Wie is Nasrdin Dchar? Wanneer hem de vraag wordt gesteld, denkt hij even na. Hij antwoordt dat Nasrdin Dchar een man van 32 is, die de afgelopen tien jaar hard heeft gewerkt aan het realiseren van zijn grote droom: acteren. Zijn keuze hiervoor werd duidelijk toen hij zich inschreef voor de Toneelschool in Utrecht. Hoewel hij werd afgewezen, heeft hij zijn liefde voor het vak niet opgegeven. Dchar speelde bij theatergroep Rotjong en ging daarna aan de slag bij Rotterdams Lef. Zijn studie Bedrijfseconomie heeft hij hierop in deeltijd afgerond. Bij theatergezelschap Het Waterhuis werd hij professioneel acteur. "Ik legde de lat hoog voor mezelf. Ik wilde verhalen vertellen. Belangrijke verhalen, mooie verhalen. Theater heeft daarin een soort magie. Je kan mensen hun eigen leven laten vergeten en ze laten storten in het verhaal dat ze aan het zien zijn. Je kan ze laten huilen, je kan ze laten lachen." Hij besluit dat hij er nog niet over uit is wie Nasrdin Dchar is. "Ik weet wat ik belangrijk vind. En ik weet wat ik wil."

Twist en kansen
Zijn toespraak maakte helder dat Dchar een geëngageerde acteur is. "Ik doe niet mee aan clichés. Er is veel negativiteit rondom Nederlandse Marokkanen. Ik probeer iets positiefs mee te geven. Dat doe ik ook in m'n vak, in de rollen en de stukken die ik speel." Voor een rol in De Geschiedenis van de Familie Avenier van Maria Goos kwam de acteur in conflict met zichzelf. "Ik speelde een gastarbeider, en speelde dus eigenlijk mijn vader. Uiteindelijk zou mijn personage er met het geld vandoor gaan. Het kon er bij mij niet in. Ik heb er met veel mensen over gesproken. Het was mijn zus die me over de streep trok. Ze zei me, Nas, waar gaat het nou eigenlijk om? Je wilt niet meedoen aan clichés, maar vergeet niet dat jij als Nederlands Marokkaanse acteur tussen al die grote namen staat. En ze had gelijk. Het was zo'n grote kans, zo'n belangrijke voorstelling. Het heeft me uiteindelijk erg veel gegeven." 

Uit de samenwerking met Maria Goos ontstond bijvoorbeeld de voorstelling Oumi. Het verhaal is gebaseerd op het leven van zijn moeder. Door de geschiedenis van zijn moeder te leren kennen, leerde hij ook zijn eigen leven beter begrijpen. "Oumi is voor mij heel belangrijk. Daarin wordt het verhaal verteld van een hele generatie vergeten vrouwen, vrouwen van arbeidsmigranten. Ik heb mijn moeder geïnterviewd en dat heeft zo'n veertig pagina's opgeleverd. Er waren zoveel dingen waar ik achter ben gekomen. En het heeft uiteraard ook veel vragen opgeroepen. Waarom heeft ze het nooit eerder verteld? Haar antwoord was dan dat ze kinderen had en daarom alleen nog maar vooruit keek. Het was niet makkelijk."

Rabat
Nadir is de personage die regisseurs Jim Taihuttu en Victor Ponten in het leven riepen voor Dchar. Met de film Rabat vervult hij daarmee zijn eerste hoofdrol op het witte doek. Er is een aantal overeenkomsten te vinden tussen Nadir en Nasrdin. Zo delen beiden de twijfel over wat ze wilden met hun leven, beschikken beiden over een afgeronde opleiding en durfden beiden te kiezen voor zichzelf. Het verschil zit in het feit dat Nasrdin geen stadsjongen is, de acteur groeide op in een dorp in Brabant. Bovendien hebben zijn ouders hem veel keuzevrijheid gegeven en zijn ze minder traditioneel dan de ouders van Nadir. "Mensen zeggen soms dat het makkelijker is om te spelen als een rol zogenaamd dichtbij jezelf ligt. Onzin. De teksten van Jim en Victor moest ik wel op een zo'n natuurlijk mogelijke manier uit m'n mond krijgen. Ik sta daar toch echt te acteren. En dat is vaak een groot misverstand. Een rol is een rol en die moet je repeteren, die moet je je eigen maken en dat is keihard werken. Ik ben echt heel erg trots op Rabat. Het is mijn eerste hoofdrol in een film en we hebben er nog een Gouden Kalf mee gewonnen ook."

Vooruit kijken
Nasrdin Dchar wil mensen iets positiefs brengen. Zijn toespraak ging niet over het inboezemen van angst, maar over het overwinnen van angst. Zijn toespraak ging juist over het volgen van dromen, met passie, met liefde. Daarmee vormde hij een inspiratie voor velen, maar hij had niet bedacht dat zijn woorden ook konden snijden. "Het was absoluut nooit mijn bedoeling dat het zo heftig zou zijn. Het kwam ergens vandaan wat gewoon echt was, waarmee ik heel veel mensen heb geraakt. Ik geloof heel erg in eerlijkheid. Zolang je eerlijk bent, een oprecht mens, dan kom je het verst. Het kan voor de één herkenbaar zijn, maar voor andere mensen is het weer een eyeopener." Dchar wil verhalen blijven vertellen en mooie rollen spelen op een hoog niveau. Ook met eigen werk zou hij zich graag willen ontwikkelen. "Er zijn nog genoeg verhalen die ik zou willen vertellen. Over alles wat er de afgelopen maand is gebeurd, zou ik een voorstelling kunnen maken. Over de gekte in Nederland. Het is gewoon bizar wat er gebeurt. Het zegt heel veel over Nederland anno nu. Het zegt dat er echt iets moet gebeuren, dat er behoefte is aan een andere klank, een andere kleur."
En laat nu net een nieuwe lichting Hollandse Nieuwe zich presenteren. Dat biedt hoop.

Nasrdin Dchar is momenteel te zien in theaters door het land met de reprise van Branden van het Ro Theater. Met hetzelfde RoTheater speelt hij later dit seizoen in de voorstelling Kust.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten