zaterdag 5 november 2011

BYE BYE BANDA BOU


Door Jelena Barisic

Als onderdeel van het schrijftraject van MC schreef Esmée Pieterz-Ronde (27) Bye Bye Banda Bou, een stuk over het krampachtig vastklampen aan alles dat je dierbaar is. Gisteren werd het stuk voor het eerst opgevoerd in de Grote Studio. Esmée over haar schrijfproces, verwachtingen en eerste reactie op de voorstelling.

Wat voor tekst is Bye Bye Banda Bou geworden?
“Het stuk draait rondom een gezin, Ingmar, Juraiska en hun dochter Feli, die vanuit Curaçao naar Nederland besluiten te emigreren. Inhoudelijk draait het stuk voornamelijk over de angst van het loslaten. Het loslaten van bekende plekken, je thuis, maar ook je dierbaren.”

Hoe dicht staat dit onderwerp bij je eigen leven?
“Ik heb altijd bewondering gehad voor mensen die hun thuisland durven te verlaten om te emigreren naar een vreemd land. Mijn man is ook vanuit Curaçao naar Nederland vertrokken. Zelf zou ik dat niet kunnen, ik zou het te moeilijk vinden om alles achter te laten en opnieuw te beginnen.
Ik denk dat de thematiek van het stuk iets van alle tijden en voor alle mensen is. Iedereen is wel eens bang om iets te loslaten en daardoor te verliezen, zij het een familielid, een vriendschap, een relatie of een thuis.”

Hoe is het schrijven van het stuk verlopen?
"Als je een idee voor een stuk hebt, gaat het schrijven van de eerste scène heel makkelijk. Daarna moet je echter bedenken welke kant het verhaal op gaat. Ik had heel veel ideeën en heb daardoor duidelijke keuzes moeten maken.”
“Het herschrijven kostte mij de meeste moeite. Toen ik mijn eerste versie inleverde had ik het gevoel dat het af was. Dan blijkt toch dat het beter kan. Het was lastig detailwerk, een puzzel waar je de laatste stukjes nog in moest passen.”


Wat is je eerste indruk van de opvoering van Bye Bye Banda Bou?
“Dat vind ik lastig om te verwoorden, er ging zoveel door me heen toen ik in de zaal was. Ik heb heel geconcentreerd gekeken en geluisterd. Over het algemeen vind ik het een geslaagde voorstelling. De acteurs hebben geweldig gespeeld. Doordat mijn tekst te lang was, moest er wel geschrapt worden. Er is gekozen voor een gedeelte waaruit juist heel goed blijkt hoeveel Juraiska heeft geprobeerd om haar relatie te redden. Ik vind het jammer, maar ik begrijp ook dat je als regisseur keuzes moet maken.”

Voldeed de eerste voorstelling aan verwachtingen die je vooraf had?
“Ik had vooraf geen idee wat Peter (Eversteijn, regisseur, red.) met het stuk zou doen. Ik hoopte wel dat de toon niet te serieus zou worden, dat er genoeg humor in over zou blijven. De voorstelling is een goede mix van lachen en niet lachen geworden. Het is niet alleen comedy, al leent mijn tekst zich er wel erg voor. Ik denk dat er een goede balans is gemaakt.”

Welke reacties heb je vanuit het publiek gehad?
“Mensen die mijn tekst nooit hadden gelezen waren erg enthousiast. Ik heb erg goede reacties gehad. Mijn medecursisten hadden de tekst al eerder gehoord en deelden mijn mening over het geschrapte gedeelte, maar vonden het ook een goed stuk.”

Wat zou je nog graag beter willen zien tijdens de tweede voorstelling?
“Het tempo zou op plekken opgevoerd mogen worden. Verder ben ik tevreden. Ze hebben het uitstekend gedaan voor een eerste keer.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten