dinsdag 1 november 2011

Stout: Manifest tegen overspel


Door: Claire Goossens
Sharon Bouman (29) wil graag iets met ons delen, met de vrouwen én de mannen in het publiek: overspel is foute boel! Met haar solo Stout geeft de theatermaakster uiting aan haar verontwaardiging rondom dit fenomeen dat nog altijd harten breekt. Gewapend met poëzie, haar eigen lichaam en live muziek confronteert Sharon haar publiek met scherpe observaties.
In 2007 rondde Sharon de mime-opleiding aan de Amsterdamse toneelschool af. Twee jaar geleden maakte ze voor Hollandse Nieuwe een tien minuten durende teaser van Stout. Een mimeperformance over een eenzame vrouw die op zoek is naar liefde. De thema’s van seksualiteit en het universele ‘I just wanna be loved’-gevoel hebben Sharon in de tussentijd niet losgelaten. Stout is daarom als voorstelling uitgebreid, met onder andere Engelstalige poems die ze zelf heeft geschreven. Centraal staat nu een vrouw die zich medeplichtig maakt aan overspel.
Wat is dat toch met overspel, dat het voor jou zo’n interessant onderwerp is dat je er jarenlang mee bezig bent?
“Ik hoorde mensen in mijn omgeving erover klagen, waardoor er bij mij allerlei theorieën loskwamen die mijn eigen ideeën door de war schopten. Ik begon in te zien hoe het fenomeen overspel in balans wordt gehouden. Overspel hoort niet thuis in een relatie en ook niet in jezelf. Je maakt jezelf kapot, want je zoekt genegenheid op, maar na overspel ben je alsnog alleen. Ik ben van mening dat je zelf medeverantwoordelijk bent voor het overspel, ook al ben je singel en is het de ander die de seks buiten zijn relatie zoekt.”
Wat is je doel met deze voorstelling?
“Overspel en seksualiteit zijn fragiele en gevoelige onderwerpen. Iedereen heeft er min of meer mee te maken. Ik heb er behoefte aan iets mee te geven waarover het publiek kan nadenken. Misschien krijg je nieuwe informatie mee tijdens de voorstelling en verandert je visie. In Stout geef ik mijn huidige mijn visie. Ik wil niet te veel een oordeel geven, maar tegenwoordig draaien relaties nog vaak om ‘het plaatje’, in plaats van liefde. Volgens mij wordt de waarde van echte liefde onderschat. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar soms moeten er knopen doorgehakt worden in een relatie. Een oplossing heb ik niet echt, maar ik heb wel een advies: know yourself and know your partner. Mensen zouden beter met elkaar moeten communiceren!”
Je onderscheidt vier kanten van de vrouwelijke seksualiteit, vier archetypes: wounded woman, sacred woman, female pimp en ethical slut. Welke rol spelen deze archetypes uiteindelijk in jouw voorstelling?
“Ik behandel ze niet stuk voor stuk. Mijn personage zoekt opnieuw de balans tussen deze kanten in zichzelf. Eigenlijk zijn wij als vrouwen alle vier deze types tegelijkertijd, maar het is belangrijk dat het in balans is. Het zou schelen als vrouwen zich meer bewust zouden zijn van hun eigen seksualiteit. Je moet daarin jouw eigen waarheid vinden, wie jij bent, hoe jouw lijf in elkaar zit. Eigenlijk begint seksualiteit al bij je opvoeding: je wordt geboren met een bepaalde sekse en vanaf dat moment begint het opbouwen van je seksualiteit. Je leert over je eigenwaarde en de waarde van anderen. Hoe voedt je jezelf vervolgens op?”
Wat wil je in de nabije toekomst bereiken?
“Ik wil in ieder geval de voorstelling verder ontwikkelen en in het buitenland spelen. Afhankelijk van hoe mensen op Stout reageren, ik ben benieuwd welke discussie eruit voortkomt. Ook zou ik nog een keer een voorstelling willen maken over vrouwenhandel. Stout is in principe een momentopname. Een half uur is te kort om alles te kunnen behandelen wat ik aan materiaal had bedacht. Dus ik heb veel moeten schrappen.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten